vrijdag 14 november 2008

Aankomend EU-voorzitter Tsjechië wendt blik naar oosten

Het komend halfjaar wil de EU vooral naar het oosten kijken, zo blijkt uit het programma van Tsjechië dat 1 januari het EU-voorzitterschap overneemt van Frankrijk. Het Tsjechische voorzitterschap heeft zich als doel gesteld de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te verbeteren en het ondernemerschap te stimuleren. Het land wil rond april onder meer een grote EU-top organiseren met zes landen ten oosten van de Europese Unie. Landen als Moldavië, Azerbeidjan, Armenië, Georgië, Oekraïne en eventueel ook Wit-Rusland moeten daar een keuze krijgen tussen Rusland of Europa. Om te beginnen moeten er meer studenten worden uitgewisseld, zo is het idee. De aankomend EU-voorzitter Tsjechië wil zich verder concentreren rond drie e's: naast externe betrekkingen zijn dat energie en economie. Voor energie probeert de voorzitter de voorstellen af te hameren om veel energie te besparen. Dat varieert van plannen voor zuiniger autobanden tot meer noodvoorraden olie. Voor de economie wil Tjsechië vooral de besluiten uitwerken van de G20-top zaterdag in Washington. Duidelijk is dat Tsjechië enkele ballonnetjes van de Franse president Sarkozy wil doorprikken. Het economisch liberale land voelt helemaal niets voor Sarkozy's idee voor staatsfondsen die buitenlandse overnames moeten tegengaan. Ook suggesties voor een 'economische regering' voor eurolanden verdwijnen naar de prullenbak, als het aan de Tsjechische regering ligt.

donderdag 13 november 2008

Nieuwe regering in Slovenië

Meer en meer begint de samenstelling van de nieuwe regering duidelijk te worden. Er zou een coalitie gevormd worden met de Sociaal-Democraten (SD), Zares en de Democratische Partij van Gepensioneerden in Slovenië (DeSUS). Een regering waarin maar liefst 5 vrouwen zullen zetelen, wat natuurlijk de nodige commentaar heeft uitgelokt. Zo onder meer van Milan Balažic, politiek analist:

Pet žensk v vladi nakazuje pravo smer, to je najbolj ženska vlada doslej. Ker bo izvoljena v kriznem času, bo pomembno, da bo znala pod vodstvom predsednika vlade tudi politično odločati.

Maar ook de andere aangestelde ministers roepen vragen op. Zo is er bijvoorbeeld de volledig onbekende Zlata Ploštajner die de post van Minister zonder portefeuille voor lokaal zelfbestuur zal innemen. Verder is er de ietwat verrassende beslissing om Samuel Žbogar aan te stellen als Minister van Buitenlandse Zaken die bekend staat als een ware pro-Amerikaan.

Voorlopig ziet de regering er als volgt uit:

Eerste minister: Borut Pahor (SD) Minister za finance: Franci Križanič (SDS) Minister za notranje zadeve: Katarina Kresal (LDS) Minister za zunanje zadeve: Samuel Žbogar Minister za obrambo: Ljubica Jelušič (SD) Minister za delo, družino in socialne zadeve: Ivan Svetlik Minister za gospodarstvo: Matej Lahovnik (ZARES) Minister za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano Minister za kulturo: Majda Širca (ZARES) Minister za okolje in prostor: Karl Erjavec (DeSUS) Minister za promet: Patrick Vlačič (SD) Minister za šolstvo in šport: Igor Lukšič (SD) Minister za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo: Gregor Golobič (ZARES) Minister za zdravje: Borut Miklavčič (SD) Minister za javno upravo: Irma Pavlinič Krebs (ZARES) Minister za pravosodje: Aleš Zalar (LDS) Minister brez listnice za Slovence v zamejstvu in po svetu: Boštjan Žekš Minister brez listnice za razvoj in evropske zadeve: Mitja Gaspari (SD)

Jaka Terpinc, de redacteur van de Slovenia Times gaf in zijn "Word from the Editor" alvast de volgende commentaar over de centrum-linkse nieuwe regering:

There are roughly two kinds of communists: the reformed and the converted. After the September election, the reformed ones inhabit the now victorious Social Democrats (SD), while the converted ones most likely populate the Slovenian Democratic Party (SDS) that was kicked out of government by the voters. Both parties also host a share of civilians, i.e. non-ex-communists. The SD wants to be in line with modern European social democracy. The latter expounds similar ideas of equal opportunities spirited with more of national pride and respect for holy tradition. What makes the non-social democratic ex-communists really different is their constant need to prove they have undergone purification from the devilish past. They do it by actively reminding people how much the country suffered under Tito and most importantly, carefully watch over possible remaining communist threats, malicious connections, and imagine all sorts of catchy names for conspiracies. The popular expressions are udbo-mafia (UDBA, the Yugoslav intelligence agency styled on the Soviet KGB, that supposedly still lurks behind every corner), forces from the background (a mysterious, ghastly communist conspiracy, sponsored by wealthy tycoons, whose puppet is the future prime minister Borut Pahor) or Kučan’s clan (Milan Kučan, the last Chairman of the League of Communists of Slovenia and the first democratically elected president of Slovenia, serving two terms in the 1990s, who is supposedly the top man of this conspiracy, the Saruman of Slovenian communism).

donderdag 6 november 2008

Press release 2897th meeting of the Council General Affairs and External Relations

Conclusies bijeenkomst Raad van Ministers van 15 september over Wit-Rusland, Oezbekistan en Georgië
The Council noted with satisfaction that, following the deployment by the EU of a civilian observer mission in Georgia, Russian troops had withdrawn from the zones adjacent to South Ossetia and Abkhazia. This was an additional step in the implementation of the agreements of 12 August and 8 September, which were concluded with the mediation of the European Union following the conflict last summer. The Council reaffirmed the willingness of the EU to take an active part in the international discussions on Georgia, which are set to commence on 15 October in Geneva under the auspices of the EU, the UN and the OSCE. These discussions must focus on all the remaining problems, in particular that concerning arrangements for security and stability in the region and the urgent question of displaced persons. The Council further noted with satisfaction that some progress had been made, compared with previous elections, during the recent electoral campaign in Belarus, even though the parliamentary elections held on 28 September failed to meet the democratic criteria of the OSCE. In this context, it hoped for gradual re-engagement with this country and decided to restore the contacts which it had restricted in November 2004. A meeting between the Council troika and the Belarusian Minister for Foreign Affairs took place in the margins of the meeting. Moreover, in order to encourage dialogue with the Belarusian authorities and the adoption of measures to strengthen democracy and respect for human rights, the Council decided that the travel restrictions currently imposed on certain leading figures would not apply for a period of six months which may be reviewed. At the end of that period, the Council will reconsider the situation in the light of the progress made by the Belarusian authorities. In the case of Uzbekistan, the Council welcomed the progress achieved in the last year with regard to respect for the rule of law and the protection of human rights, while remaining concerned about the situation in some domains. It called on the Uzbek authorities to fulfil all their obligations in this respect and is prepared to assist Uzbekistan in its reforming efforts. In this context, it decided not to renew the travel restrictions applying to certain individuals, which had been suspended in October 2007 and April 2008, but would be renewing the arms embargo for a period of 12 months.

Rusland - State of the union

Als antwoord op het geplande Amerikaanse anti-rakettenschild in Tsjechië en Polen, dreigt de Russische president ermee raketten te plaatsen in Kaliningrad. Kaliningrad is een kleine Russische enclave, omringd door EU-lidstaten. Op de dag na de Amerikaanse presidentsverkiezingen, heeft de Russische president Dmitry Medvedev meteen een schot voor de boeg gelost bij de nieuwe Amerikaanse president. Hij kondigde de plaatsing aan tijdens zijn eerste "state of the union". Het zou gaan om Iskander-raketten, gevanceerde raketten voor op een korte afstand. Met de plaatsing hoopt hij het geplande Amerikaanse rakettenschild te "neutraliseren". Medvedev houdt zich ook sterk dat Rusland het rakettenschild elektronisch kan verstoren. Volgens de Verenigde Staten is het rakettenschild gericht tegen bepaalde schurkenstaten en niet tegen Rusland, maar Rusland ziet dat evenwel anders. We hebben er bij onze partners al langer op aan gedrongen om samen te werken, aldus Medvedev, "maar helaas weigerden ze naar ons te luisteren".

Мы не раз говорили всем нашим партнёрам, что настроены на позитивное сотрудничество. Хотим действовать против общих угроз, хотим действовать совместно. Но нас, к сожалению, к великому сожалению, слушать не хотят.

Het is geen toeval dat de raketten in Kaliningrad zouden opgesteld worden. De Baltische enclave is Russisch grondgebied, maar heeft de NAVO- en EU-lidstaten Litouwen en Polen als buurland. De Litouwse president Valdas Adamkus heeft de aankondiging als "buiten alle begrip" bestempeld. De reactie van de internationale gemeenschap op de gebeurtenissen van 8 augustus maakte voor Medvedev nogmaals duidelijk dat we in een wereld met dubbele opvattingen leven.

мы живём в мире двойных стандартов [...] Не секрет, что многие государства ещё по инерции оглядываются на то, куда дует ветер в отношениях России и Соединённых Штатов.

Russisch president langer aan de macht? Medvedev heeft in zijn toespraak ook de wil uitgedrukt om door een grondwetswijziging de ambtstermijn van de president te verlengen van vier naar zes jaar. Dat zou kunnen betekenen dat een Russisch president twaalf jaar onafgebroken aan de macht zou kunnen blijven. De voorganger van Medvedev en huidig premier Vladimir Putin, was beperkt tot acht jaar aan het hoofd van de Russische staat. Tijdens zijn regeerperiode als president hadden veel analisten verwacht dat hij de grondwet zou wijzigen, om zo langer aan de macht te blijven.Een grondwetwijziging is er toen niet gekomen, maar velen achten Putin als de échte sterke man in Rusland. Of hij door de aangekondigde grondwetswijziging ooit zal terugkeren als president, valt nog af te wachten.
Tijdens de speech van 90 minuten had Medvedev het voornamelijk over de verdere ontwikkeling van democratie in Rusland.
Теперь вопрос не в том, быть или не быть демократии в России, как это было ещё совсем недавно, 15 лет назад. Понятно, что быть. Очевидно. С этим никто не спорит. Теперь вопрос в том, как должна развиваться дальше российская демократия.

dinsdag 4 november 2008

Opstandelingen weren president Moldavië

Chisinau - De Moldavische president Vladimir Voronin is de toegang ontzegd tot de opstandige regio Transdnjestrië. Voronin wilde zijn geboortedorp in de overwegend Russischtalige regio bezoeken, maar werd bij de grens teruggestuurd. Naar verluidt gebeurde dat op last van de leider van het gebied, Igor Smirnov.Het incident duidt erop dat een toenadering tussen de regering in de Moldavische hoofdstad Chisinau en Transdnjestrië nog ver weg is. Voronin en Smirnov ontmoetten elkaar in april voor het eerst in zeven jaar, maar dat overleg leverde niets op.Transdnjestrië scheidde zich in 1990 af, bij het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. De opstandelingen vreesden dat de Roemeens sprekende meerderheid in Moldavië zich uiteindelijk bij het buurland Roemenië zou aansluiten.

zondag 2 november 2008

Nagorno Karabach

Er zou vreedzame oplossing komen voor het conflict tussen Armenië en Azerbeidzjan over de regio Nagorno-Karabach. Dat zijn de leiders van beide landen overeengekomen in Moskou, waar ze door de Russische president Dmitri Medvedev waren uitgenodigd om de kwestie te bespreken. Tijdens het overleg werd een verklaring opgesteld waarin de presidenten beloven 1) de stabiliteit in de regio te zullen bewerkstelligen aan de hand van het internationaal recht; 2) het politiek systeem verder te zullen uitwerken; 3) de beloofde internationale garanties op te volgen; 4) de gesprekken tussen Armenië en Azerbeidzjan op alle niveaus te zullen verderzetten; 5) het het maken van afspraken omtrent de grens te zullen bespoedigen.

Президенты Азербайджанской Республики, Республики Армения и pоссийской Федерации заявляют, пункт первый, что будут пособствовать оздоровлению ситуации в Южном Кавказе и обеспечению установления в регионе обстановки стабильности и безопасности путем политического урегулирования нагорно-карабахского конфликта на основе принципов и норм международного права и принятых в этих рамках решений и документов, что создаст благоприятные условия для экономического pазвития и всестороннего сотрудничества в регионе, - процитировал Медведев слова декларации. http://www.vesti.ru/doc.html?id=220507

Nagorno Karabach of ook wel Opper-Karabach of Artsach is een de facto onafhankelijke republiek in de Zuidelijke Kaukasus. Ten tijde van de Sovjetunie was het een etnisch Armeense Nagorno Karabachse Autonome Oblast van de Azerbeidzjaanse SSR. Met het uiteenvallen van de Sovjetunie verklaarde Nagorno Karabach zich op 2 september 1991 onafhankelijk. Deze onafhankelijkheid is echter door de internationale gemeenschap niet erkend en het gebied wordt de jure nog deel van Azerbeidzjan gezien, al heeft dat land geen enkele zeggenschap in Nagorno Karabach.