maandag 24 november 2008

De nieuwe regering van Slovenië

Borut Pahor Borut Pahor

Predsednik vlade
dr. France Križanič dr. Franc Križanič

Minister za finance
Katarina Kresal Katarina Kresal

Ministrica za notranje zadeve
Samuel Žbogar Samuel Žbogar

Minister za zunanje zadeve
Aleš Zalar Aleš Zalar

Minister za pravosodje
dr. Ljubica Jelušič dr. Ljubica Jelušič

Ministrica za obrambo
Ivan Svetlik

dr. Ivan Svetlik

Minister za delo, družino in socialne zadeve
dr. Matej Lahovnik dr. Matej Lahovnik

Minister za gospodarstvo
dr. Milan Pogačnik dr. Milan Pogačnik

Minister za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano
Majda Širca Ravnikar Majda Širca

Ministrica za kulturo
Karl Erjavec Karl Viktor Erjavec

Minister za okolje in prostor
dr. Patrick Vlačič dr. Patrick Vlačič

Minister za promet
dr. Igor Lukšič dr. Igor Lukšič

Minister za šolstvo in šport
Borut Miklavčič Borut Miklavčič

Minister za zdravje
Irma Pavlinič-Krebs Irma Krebs-Pavlinič

Ministrica za javno upravo
Gregor Golobič Gregor Golobič

Minister za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo
Zlata Ploštajner mag. Zlata Ploštajner

Ministrica brez resorja, pristojna za področje lokalne samouprave in regionalne politike
Boštjan Žekš dr. Boštjan Žekš

Minister brez resorja, pristojen za Slovence v zamejstvu in po svetu
Mitja Gaspari dr. Mitja Gaspari

Minister brez resorja, odgovoren za razvoj in evropske zadeve

vrijdag 21 november 2008

Wie is bang voor Oost-Europa?

De National Intelligence Council (NIC) publiceerde deze week haar global trend review waarin voorspeld wordt hoe de wereld er over een 15-tal jaar zal uitzien. Toch enkele verrassende uitspraken:
By 2025, the European Union will be a "hobbled giant" crippled by internal bickering and a eurosceptic citizenry. Eastern European organised crime could dominate one or more member state governments, and the bloc will likely be kowtowing to Moscow after having failed at all attempts to wean itself from Russian energy supplies.
"Europe will remain heavily dependent on Russia for energy in 2025, despite efforts to promote energy efficiency and renewable energy and lower greenhouse gas emissions." Deze afhankelijkheid "will foster constant attentiveness to Moscow's interests by key countries, including Germany and Italy, who see Russia as a reliable supplier" en zou de unie in gevaar kunnen brengen "if Russian firms are unable to full fill contract commitments because of underinvestment in their natural gas fields or if growing corruption and organised criminal involvement in the Eurasian energy sector spill over to infect Western business interests." "Crime could be the gravest threat inside Europe as Eurasian transnational organisations - flush from involvement in energy and mineral concerns - become more powerful and broaden their scope." Een van de lidstaten zou zelfs ingenomen kunnen worden door een van de nieuwe wereldmachten. "One or more governments in eastern or central Europe could fall prey to their domination."

woensdag 19 november 2008

Kris Peeters eredoctor aan Russisch elite-instituut

Vlaams minister-president Kris Peeters kreeg in Moskou een eredoctoraat aan de universiteit MGIMO. Hij kreeg dat omwille van zijn verdiensten in de goede relaties tussen België en Rusland. Studenten van het prestigieuze instituut stelden de Vlaamse politicus vragen in vlekkeloos Nederlands. Het MGIMO, het Moskou Institute for International Relations, is een kweekvijver voor wie in Rusland een internationale carrière of een topfunctie bij de administratie ambieert. Er studeren momenteel meer dan 4.500 studenten. Het instituut heeft een traditie in het uitreiken van eredoctoraten aan buitenlandse politici. Dinsdag viel die eer te beurt aan Vlaams minister-president Kris Peeters. In zijn toespraak had Peeters het onder meer over de Belgische staatsstructuur en de onderhandelingen voor een nieuwe staatshervorming. De vragen die Peeters achteraf uit het studentenpubliek kreeg, gingen onder meer over nationale identiteit. 'Wat is volgens u de Europese identiteit en hoe verhoudt die zich tot de Belgische en Vlaamse identiteit?', wou iemand weten. Een andere student vroeg de mening van Peeters over het conflict tussen Rusland en Georgië. 'Het is vooral belangrijk dat er duidelijke informatie is', luidde het diplomatieke antwoord van de minister-president.Een aantal vragen werden overigens in perfect Nederlands gesteld. Nederlands is één van de talen die de studenten kunnen kiezen uit een pakket talenopleidingen. Vijftien studenten hebben die keuze gemaakt. Waarom? 'Omdat het een Europese taal is en een mooie taal', zegt één van de studenten.
Kris Peeters heeft tijdens een onderhoud met de Russische minister van Transport, Igor Levitine, tevens bekend gemaakt dat er mogelijk een rechtstreekse containertrafiek tussen de haven van Antwerpen en die van Sint-Petersburg tot stand zou komen.

Macedonië en Griekenland vechten naamdispuut uit in het Internationaal Gerechtshof

Skopje heeft een klacht ingediend bij het Internationaal Gerechtshof inzake de naamstrijd die al 17 jaar de relaties tussen Griekenland en Macedonië verzuurt.
"With this action, the government of Skopje once again reaffirms that it is not interested in a swift resolution of the dispute on the issue of the country's definitive name," and is violating "the fundamental principle of good neighbourly relations," reageerde de woordvoerder van het Grieks ministerie.
Griekenland weigert de constitutionele naam het buurland - Republiek Macedonië - te erkennen doordat een regio in het noorden van Griekenland ook Macedonië wordt genoemd. Athene vreest dat de naamswijziging tot territoriale claims over dat gebied zou leiden. Griekenland voegt er nog aan toe:
"We are ready to defend our positions, but this will be a long and drawn-out legal procedure and throughout its course, the former Yugoslav Republic of Macedonia will remain outside the international organisations it wants to join."

"In Rusland is de man het hoofd en de vrouw de nek die bepaalt waarheen het hoofd draait."

Dit werd gisteren geciteerd op de Panelavond van de Russische bedrijfscultuur. Eén van de opmerkingen was dat men in Rusland vaak met enorm jonge managers werkt (een bestuurder is daar 28-35 jaar) en veel vrouwen op belangrijke functies zitten. Mannen en vrouwen zijn veel vroeger dan in west-Europa (men kan stellen vanaf de oktoberrevolutie) aan elkaar gelijk gemaakt.
Andere bemerkingen over de Russische bedrijfswereld komen eraan...

vrijdag 14 november 2008

Ambtstermijn president van Rusland verlengd tot 6 jaar

De Doema heeft met grote meerderheid ingestemd met een langere ambtstermijn voor de president. Die gaat van vier naar zes jaar. Het voorstel is van president Medvedev; die vindt de huidige termijn te kort om hervormingen door te voeren in een groot land als Rusland. De maatregel moet ingaan bij de volgende president. De Doema moet nog twee keer over de grondwetswijziging stemmen, maar dat lijkt een formaliteit.
Увеличение срока полномочий позволит Президенту Российской Федерации и Государственной Думе не только определить направления дальнейшего развития страны и начать осуществление намеченных целей, но и во многом реализовать задуманное в течение одного срока полномочий. Тем самым повышается ответственность главы государства и парламента перед гражданами и обществом в целом за результаты своей деятельности.

Servië goed op weg

Sonja Licht, the president of the Belgrade Fund for Political Excellence wrote today a nice comment on the historical changes Serbia has undergone the past few months.
The European Union countries have signed a Stabilisation and Association Agreement with Serbia, an unambiguously pro-European coalition led by President Boris Tadić has won the election and put in place a forward-looking government, and the former Bosnian Serb nationalist leader Radovan Karadzić was extradited to the UN war-crimes tribunal in The Hague.

Yet, there are still many widespread prejudices about Serbia in the international media and public opinion. The two most well known are that the majority of Serbs continue to harbour essentially nationalist and anti-European views, and that the Serbian state's co-operation with the International Criminal Tribunal for Former Yugoslavia (ICTY) is reluctant and incomplete.

The extradition of Karadzić is an appropriate backdrop against which to address both of these prejudices. Beliefs about irreducible nationalism of the Serbian people are rooted in the memories of the Balkan wars and often enhanced by mental inertia and outdated thinking on the part of some international observers and analysts. They overlook the fact that in two presidential elections, in 2004 and 2008, the democratic pro-European candidate Boris Tadić won against the ultra-nationalist candidate Tomislav Nikolić from the Serbian Radical Party. They also ignore the fact that the Serbian Radical Party has been continuously out of power since Slobodan Milosević was overthrown in October 2000.

When other parties, formerly belonging to the democratic pro-European political block, decided to join the Radicals during the parliamentary and local elections in May 2008, they all lost. By any conceivable measure, the politics of nationalism and isolation are a losing ticket in Serbia today. The real winner of these elections has been the pro-European coalition, led by Mr Tadic.

This victory was particularly remarkable when you consider that less than three months after Kosovo declared independence from Serbia this coalition named the "List for European Serbia" received 10 percent more votes than the Serbian Radical Party. За европску Србију is a coalition of Demokratska stranka, G17 Plus (liberal-conservative), Srpski pokret obnove (liberal-conservative), Liga socijaldemokrata Vojvodine (centre-left) and Sandžačka demokratska partija. One has to keep in mind that Kosovo is understood by the majority of Serbs as the cradle of the Serbian nation and its history. There is no doubt that the formal separation of Kosovo from Serbia (it has been under international rule from June 1999) and the recognition of this new state by the US and the majority of the European Union member states remain a genuine trauma for the Serbian people. Yet they have made a principled choice to stick to the European path in the most difficult of circumstances. It was a significant test, and Serbia passed. On 11 May not only the parliament and the government of Serbia changed, but the entire political map of the country did. The Serbian Radical Party used to be the single strongest party in at least two-third of municipalities across the country. Now, it is the "List for European Serbia." Defeated at the ballot box, the Radicals are also broken following their post-election split and the decision of one of their most influential leaders to form a new pro-European party.

Serbian politics are being permanently realigned around the democratic and European vision of President Tadic. If one tries to understand how important this change might be for the future of the country and the entire Balkan region, one should also pay attention to the fact that 70 percent of the Serbian population steadily supports the perspective of joining the European Union, according to successive opinion polls.

It is important to stress that the protest meeting against the arrest and extradition of Karadzic did not gather more than 15,000 participants out of a population of more than 10 million. This was many fewer that international observers had been expecting and only a fraction of those who would have turned out a few years ago.

Why is it that the Serbian people have made such a strong choice in favour of Europe and democracy? Why is it that even those opposed to the extradition of war-crime indictees did not take to the streets after Karadzić was sent to The Hague?

The answer - according Sonja Licht - is that the majority of citizens have rejected the backward looking politics of nationalism and made a genuine commitment to a different kind of future based on European values. In doing so, they have proved to be more mature and politically responsible than a great part of their political class.