
Het icoon van het communisme is niet meer.
Vorige week besliste AvtoVAZ de productie van de 'klassieke' lada uit productie te halen.
De eerste Lada, type 2102, rolde in 1970 voor het eerst van de band in het Russische stadje Tolyatti (Samarskaya Oblast). En zijn tweelingbroertje, de 2107, werd - tot vorige week - nog steeds gemaakt en verkocht in Rusland. In West-Europa kon de wagen al een tijdje niet meer verkocht geraken. Vooral doordat hij niet voldeed aan de Europese normen qua zuinigheid en uitstoot van CO2.
Maar vanaf vorige week, zal dit icoon van de Sovjettijd ook langzaam uitsterven in het moederland. AvtoVAZ, waar de Renault-groep tegenwoordig ook belangen heeft, heeft besloten de productie van de oer-Lada stop te zetten, vooral doordat de Russische markt nu ook meer comfort en luxe vraagt.
Van de 'oer-Lada'
- werden er ongeveer 16,8 miljoen exemplaren gebouwd
- ongeveer 75 % van alle Lada's is van het type 2101/2107
- vorig jaar was dit de best verkochte wagen in Rusland
- dankzij de Russische slooppremie kost een nieuw exemplaar slechts 3900 Euro.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten