woensdag 7 maart 2012

Supermarktgroep X5 rolt ‘omgekeerde franchise’ uit in Rusland

Supermarktholding X5, de marktleider in Rusland, wil zijn winkelnetwerk flink uitbreiden. Daarbij kiest het voor een systeem van ‘omgekeerde franchise’: een sterke vereenvoudiging van traditionele franchising.
Met omgekeerde franchise hoeven franchisenemers veel minder te investeren. Zo betalen ze een veel lagere franchisevergoeding en hoeven ze ook niet maandelijks licentierechten te betalen. Bovendien hoeven deze ondernemers geen geld te steken in de inkoop, maar worden ze rechtstreeks beleverd door het distributiecentrum van X5. In ruil hiervoor ontvangen de franchisers een vergoeding over de verkopen, die is vastgesteld op zo’n 13 tot 18 procent van de omzet.
Vanuit West-Europees perspectief is deze omgekeerde franchise geen volwaardig ondernemerschap, maar zijn deze franchisers eigenlijk veredelde bedrijfsleiders in loondienst. Voor de Russische markt kan het systeem echter drempelverlagend werken. Ondernemers die dankzij de zogezegde omgekeerde franchise de smaak te pakken krijgen, stimuleren anderen wellicht om ook onder de vleugels van een harde franchise-organisatie een winkel te exploiteren.

In april vorig jaar kondigde X5 al aan met dit omgekeerde franchise-systeem te gaan werken en sinds november 2010 wordt het getest.

Retailgroep X5 is een fusiebedrijf dat is ontstaan in 2006 toen de retailers Pjaterotsjka (soft discount) en Perekrestok (supermarkten, gemakswinkels en hypermarkten) hun krachten bundelden. Op dit moment wordt zo’n 20 procent van het winkelbestand door franchisers geëxploiteerd. Dit betreft vooral Pjaterotsjka-winkels en in mindere mate gemakswinkels (Perekrestok Express) en supermarkten (onder het Paterson-merk, een operatie die X5 in 2009 overnam).

X5 wil met het nieuwe franchisesysteem vooral uitbreiden in Moskou, de regio rondom de hoofdstad en in de meer oostelijk gelegen stad Nizjni Novgorod.

bron: www.retaildetail.eu

Geen opmerkingen: